Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Der foretages som bekendt rigtig mange køb online hver eneste dag. Konkurrencen om kunderne er stor, og som webshop er en af de eneste ting ting, man kan konkurrere på i mange tilfælde prisen. Det betyder også, at vi som kunder er meget opmærksomme på denne, og gerne leder efter den laveste pris på et givent produkt. Nogle gange er det dog lidt sværere at gennemskue, om noget nu faktisk også er den laveste pris, eller der er andre faktorer der spiller ind.

Kigger man eksempelvis på en Hugo Boss parfume her, vil man se en pris, kigger man på den samme parfume på eksempelvis Luxplus, vil man kunne se, at parfumen er langt billigere på Luxplus. Læser man betingelserne vil man dog hurtigt kunne se, at man for at få den til den lave pris, skal være medlem, hvilket koster 89 kroner om måneden. Der går derfor heller ikke lang tid, før den er blevet langt dyrere, selvom den synede billigere.

Gennem den sidste håndfuld år er der dukket flere og flere eksempler op på kundeklubber, loyalitetsprogrammer, eller hvad man nu gerne vil kalde dem. Webshops, hvor man mod at betale et medlemsgebyr, kan få nogle givne produkter til en lavere pris. Problemet med disse er, at priserne hurtigt kan blive uigennemskuelige, hvis den oplyste pris kræver, at man er medlem. Der er naturligvis også mange eksempler på kundeklubber, hvor man kan spare nogle penge ved at være medlem, uden at man skal betale en pris for være medlem (alt efter om man ser sine data som et betalingsmiddel). Klubber som Matas, Coop og lignende er eksempler på sådanne.

Medmindre butikkerne skjuler er man bliver medlem, er der intet ulovligt i det de gør. Det er derfor i mange tilfælde op til den enkelte forbruger at holde øje med betingelser og medlemsskaber. En ting man bær minde sig selv om, er den gode gamle regel, at hvis noget virker for godt til at være sandt, så er det ofte tilfældet.