Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Der findes nok ikke mange, der læser med her, som ikke har et abonnement på deres telefon. Langt de fleste betaler også selv for det, og derfor kan det være en god ide at sætte sig ind i rettighederne, ikke mindst i takt med at der er kommet flere og flere teleselskaber der udelukkende drives online.

De henvender sig især til dem der gerne vil have et billigt abonnement, og ikke er så interesseret i at kunne gå ind i en fysisk butik hvis der er problemer. Alligevel kan det være en særdeles god ide at kende sine rettigheder i forbindelse med eksempelvis betalinger og ikke mindst opsigelse.

Bindingsperiode er blevet mere sjælden

For år tilbage var der stort set altid minimum 6 måneders binding på mobilabonnementer, men i dag er det langt mere sjældent og kun rigtig udbredt, hvis man regner abonnementet samtidig med at man køber en telefon.

Selvom der ikke er binding, er der ligesom på de fleste andre abonnementer stadig 30 dages opsigelse, hvilket betyder, at du først kan være ude af et abonnement 30 dage efter du har opsagt det. Det kunder du måske også fra at skulle have flyttet dit nummer med, hvor der også typisk går 30 dage.

Læs betingelserne 

Inden man tegner et abonnement bør man altid læse betingelserne, hvis man har de mindste betænkninger. En af de ting man skal være opmærksom på, er at indholdet godt kan ændre sig i et abonnement. Eksempelvis at en tjeneste bliver skiftet ud med en anden, hvis der følger noget med. Det kunne være Tidal der blev skiftet ud med Spotify eller lignende.

Hvis man vil være sikker på hvad ens abonnement indeholder, skal man altså være sikker på, at der ikke kan blive ændret i det.