Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

At opleve vanskeligheder med at falde i søvn eller vågne op flere gange om natten kan påvirke din generelle trivsel og være temmelig frustrerende. Der er dog flere vaner, du kan indarbejde i din daglige rutine for at få en bedre søvn.

Din søvnrytme

For det første er det vigtigt at etablere en regelmæssig døgn- og søvnrytme. Du kan prøve at gå i seng og vågne op på samme tid hver dag, selv i weekenderne. Det er nemlig sådan, at du har et indre ur, og faste sengetider kan hjælpe med at regulere dit indre ur og gøre det lettere for dig at falde i søvn om aftenen.

Undgå koffein og nikotin

Et godt råd er at undgå stimulanser som koffein og nikotin om aftenen, da disse kan forstyrre din søvn. Du kan samtidig også prøve at undgå at spise store måltider tæt på sengetid og ligeledes at holde dig væk fra hård fysisk aktivitet lige før din sengetid.

Dyne og hovedpude

Du kan prøve at genoverveje, om du måske enten skal have en ny dyne, madras eller hovedpude, der passer til dine præferencer. Flere vælger en tyngdedyne, hvis de har svært ved at sove eller sover uroligt, da denne dyne kan gøre din nattesøvn mindre uforstyrret. Det er også vigtigt, at du kan lide indretningen, så du finder det behageligt, og det skal gerne være køligt.

Døjer du med tankemylder?

Hvis tankemylder eller bekymringer holder dig vågen om natten, kan det være nyttigt at praktisere afslapningsteknikker. Dybe vejrtrækning, meditation eller let udstrækning kan hjælpe med at berolige dit sind og krop, hvilket kan gøre det lettere at falde i søvn. En mulighed er at tale med din partner eller ringe til en nær ven, hvis du kan mærke, at du har brug for at tale med en og lige vende dine tanker.